tisdag 5 januari 2010

Några graders skillnad

Från +35 i Thailand till...ja, nu visar termometern -17 utanför köksfönstret. Det är lite skillnad det, men faktum är att jag längtat en aning till den svenska vintern med snö och kyla. Äntligen en riktig vargavinter!

+++

Inget bloggande från Thailand. Hade inte tid/orkade inte/kände inte för det. Fågelskådningen var bra även om jag hade stora problem att komma in i den thailändska faunan till en början. Vi började vår vistelse på Koh Jum, en liten ö med fina stränder och tjock djungel. Enormt svår fågelskådning och ingen bra plats att börja på sett ur fågelsynpunkt. Till slut blev det 99 arter vilket jag får vara nöjd med då jag inte besökte några speciella platser med mycket fågel och inte lärt mig några läten i förväg. På just den här resan var inte fågelskådning i centrum helt enkelt.

+++

Talgoxe blev min första årsart 2010, hörde den från sängen i morse. Alltid lika roligt att börja på en ny årslista, även den vanligaste art blir rolig att se. På ogof.se kan man anmäla sig till en årslistetävling där det gäller att se/höra så många arter som möjligt under året.

+++

En intressant sak som hänt den här vintern är att mängder med rödvingetrastar stannat kvar i Sverige, jag såg en idag som tillsammans med björktrastar käkade rönnbär på baksidan. Själv reagerade jag redan i början av december när jag flera gånger hörde "rödvingens" typiska läte. I vanliga fall så drar de söderut i oktober, i Östergötland ses normalt inte en enda rödvingetrast på en hel vinter. Nu rapporteras om flockar på upp till 50 ex! Fågelskådare runt om i landet diskuterar nu för fullt vad orsaken kan vara att så många trastar stannat kvar i år. God bärtillgång, mild förvinter, milt på häckplatser i norr är några teorier. Intressant är det i alla fall, håll utkik i trastflockarna som äter äpplen/rönnbär, chansen är stor att få goda observationer på den här snygga trasten som annars är skygg och svår att se.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka online Claes, jag har saknat din blogg

Anonym sa...

Hej !

Vi har 2 st steglits som äter solrosfrö i vårt fågelbord.Första gången vi sett dem. Hur vanligt är det med stegslitsar. JoC E