fredag 8 januari 2010

Kylan ger ovanliga fåglar

För oss som gillar sällsynta fåglar har 2010 börjat riktigt bra. I Västergötland har en ringand setts, i Blekinge ligger en vitögd dykand och i Uppland håller en taigatrast till vid en matning. Idag upptäcktes även en blåstjärt i skånska Osby, otroligt sällsynt så här mitt i vintern. Även Östergötland har intressanta arter att bjuda på, en vittrut har setts i centrala Norrköping några dagar nu till glädje för många östgötaskådare som kunnat "kryssa" arten. Tidigare i eftermiddags kom också uppgift om att - och nu snackar vi riktigt tunga grejer - en sibirisk järnsparv setts i centrala Åtvidaberg där den sällskapade med sidensvansar. Jag och Per T ska dit i morgon bitti och se om vi kan återfinna fågeln.

+++

Så varför så många ovanliga arter just nu? Jo, helt enkelt därför att kylan koncentrerat fåglarna till ett fåtal platser där det är isfritt/finns mat/är barmark osv. De få isfria vatten som finns i landet samlar naturligtvis en massa änder som valt att stanna kvar hos oss. Blåstjärten har sökt sig till ovana områden (trädgård) i jakt på föda, och jag är rätt säker på att vittruten hellre vill vara vid kusten än mitt inne stan. Den har "tvingats" dit på grund av att det finns öppet vatten.

+++

Så ut och spana! Eller håll ett extra öga vid din fågelmatning där hemma. Vad som helst kan dyka upp nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Claes, fick du kryssat av sibirisk järnsparv ?

Claes sa...

Nej, tyvärr. Då hade jag skrivit det i bloggen, kan jag tala om! Vi var i Åtvidaberg och letade, men såg mest trastar och sidensvansar.

Anonym sa...

Bergfink?