onsdag 20 januari 2010

Tufft år för kungsfiskarna

Kungsfiskaren, en av Sveriges vackraste fåglar, upplever en tuff vinter. Snö, kyla och is på sjöar och i åar är det sämsta som kan hända den här lilla juvelen. Hårda svenska vintrar gör ofta att beståndet av kungsfiskare decimeras kraftigt, tyvärr verkar det bli så i år. Under helgens artrally hittade Joakim Wallin och Dan Lindmark en död kungsfiskare i Stångån och även på andra håll i landet har det ramlat in bilder på döda fåglar.

+++

Stångån i Linköping, och framför allt Nykvarnsområdet vid Tekniska verken, brukar alltid vara bombsäkert om man vill se kungsfiskare på vintern. Men i år har rapporterna varit få och själv har jag inte sett nån trots flera besök. Riktigt trist.

6 kommentarer:

Christina sa...

Stackars krakar men jag gör vad jag kan. Smetar trädstammen full med margarin varje dag, gör en gröt på havregryn och olja som också gillas plus vanlig frömatning förstås.
Belöning är många fylygande vänner men ingen raritet om inte trädkryparen räknas dit, en sällangäst men den kommer.
Christina

Wallin sa...

Jättebra Christina, men för att få kungsfiskaren till fågelbordet krävs nog mer än så... ;-)

Anonym sa...

Hej, sällangästen (trädkryparen) har vi många av men så bor vi ju i skogen! Men här hade vi 4 ex av stjärtmes som vi inte haft vid fågelbordet förrut, det var sonen som upptäckte dom. Det var riktigt roligt! /Kattägare

Claes sa...

Stjärtmes är bland det häftigaste man kan ha vid fågelbordet, tycker jag. En av mina favoriter!

Christina sa...

Stjärtmesen glömde jag bort den kommer oxå då och då.
Nja Kungsfiskaren räknade jag väl inte med att få se hos mig, får nöja mig med utbudet jag har, Visserligen bor jag vid sjön men den är is- och snöbelagd så där kan jag bara räkna in pimplarna som oxå är färe än vad det brukar vara.

peteal sa...

like this replica gucci handbags More Help pop over to these guys that site Ysl replica