lördag 23 januari 2010

Ratade talgbollar

Jag har många olika sorters mat för fåglarna här hemma. Det mesta är populärt, solrosfrön, hampfrön och äpplen går åt i en rasande takt. Däremot är talgbollarna inte alls så eftertraktade, och så har det varit i flera års tid. Varför?

På ett mejlinglista där jag är medlem har många skrivit samma sak den här vintern - varför äter inte fåglarna talgbollar? Kanske är det så att dagens talgbollar bara är av dålig kvalité? Det kan också vara så att kylan gjort bollarna för hårda för fåglarna att äta? Vad vet jag? Har ni upplevt samma sak?

+++

Till Nora: Med lite tålamod dyker fler fåglar upp, tror jag. Och du gör helt rätt som byter vildfågelblandningen mot solrosfrön. Rödhake i Stockholmsområdet är inte illa!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Har börjat att ta bort nätet om talgbollarna o lägger dem i en spiral, funkar bra tycker jag. Då slipper man ha näten överallt i trädgården! /Kattägare

Anonym sa...

Tycker talgbollarna var populära innan kylan slog till, de är nog för hårda. // M.

Christina sa...

Jag har oxå upplevt samma sak. Talgbollarna hänger längre än brukligt men minskar i omfång. Med kokosnöten är det samma sak, tidigt på vintern går de som smör i sol men nu hänger de väldigt länge, margarinen däremot är väldigt attraktivt. Smetar fullt på morgonen och morgonen därpå är stammen renslickad troligen av rådjur, vem annars?

Anonym sa...

På Åland där jag bor kan man köpa talgfröblandning i form av en stor, tjock korv (märke Tintin). Den räcker länge och uppskattas av fåglarna till skillnad mot talgbollarna som hänger intill.

Anonym sa...

många talgbollar man köper är gamla, och fåglarna gillar dem inte har jag märkt. De känner väl att fettet är härsket eller nåt.

Anonym sa...

Hejsan,

Jag matar småfåglar på 3 ställen: i Göteborg och på 2 ställen i Dalsland. På samtliga ställen ratar småfåglarna färdigköpta talgbollar så det måste vara något som "inte stämmer"...

Denna vecka gör jag därför ett test med ett av matningsställena i Dalsland.
Jag köpte igår 500 gr kokosfett i en livsmedelsbutik, tog ca 50 gram och hade det ute en stund i rumstemperatur så att det blev hanterbart. Blandade sedan i ca 1 dl "vildfågelblandning" och lade det i en tomt "talgbollsnät" och lade in det en stund i frysen (ca 15 min) innan jag hängde ut det. Nästa helg skall jag kolla om småfåglar uppskattar min hemmagjorda blandning!

Någon annan som testat att göra egna talgbollar?

undrar
Koltrast-Fia

Anonym sa...

Hej Koltrast-Fia!
Jodå jag har prövat göra egna talgbollar men då med margarin o solrosfrö,jordnötter,hasselnötter.
Det var lite kladdigt att hålla på med ....men fåglarna gillade det!
hälsn./ Kattägare

Anonym sa...

Går bra att göra talgbollar med leverpastej som bas... Tillsätter grovhackade jordnötter, solrosfrö, havre, veterkross, kokos, russin. Blandningen är mycket uppskattad och jag fyller gamla snusdosor och hänger upp men går väl klart med vad som helst! :)

Unknown sa...

imp source dolabuy.ru trouver plus d'informations Dolabuy Celine jetez un coup d'œil ici réplique dolabuy

panoa sa...

cliquez sacs de répliques de luxe source officielle réplique gucci ce lien hypertexte meilleures répliques de sacs de créateurs

slono sa...

continue reading this best replica bags online more Dolabuy Louis Vuitton navigate to this website Ysl replica bags

thafeb sa...

More Info Click This Link more information replica bags Learn More view publisher site