fredag 15 januari 2010

SÅÅ nära 100

Satt framför datorn precis nu och tittade slött ut mot fågelmatningen. Då får jag syn på den här bjässen i ett av äppleträden - en nötskrika!
Tankarna började snurra, har jag verkligen sett nötskrika från tomten tidigare eller ska detta bli min hett efterlängtade 100:e tomtart? Samtidigt som jag gjorde i ordning kameran rev jag ivrigt efter min tomtlista, tittade på artkortet och . . . besvikelse. Den 10 augusti 2007 såg jag tydligen en nötskrika härifrån.
+++
Nåja, det ska inte vara lätt att nå drömgränsen. Nu fick jag en oerhört dålig bild genom fönstret och ett nytt fågelbordskryss, för nötskrika har jag i alla fall aldrig sett vid min matning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Claes! Skulle Nötskrika vara ovanligt vid fågelbordet menar du?
Jag har 6 ex vid mitt matställe utanför köksfönstret!/Kattägare

Claes sa...

Hej Kattägare!

Ja, det beror ju helt på var man bor. Hos mig i Ånestad är den en sällsynt gäst, men nötskrika i sig är inte särskilt ovanlig så jag det är nog många inklusive dig som tycker nötskrika är en dussinart.

Anonym sa...

Jag tycker nötskrikan är rätt tråkig...

Nora sa...

Jag är ganska "ny" på detta med fågelmatning och läser med intresse tips om hur man skall göra och vad man skall mata fåglarna med. Hos mig får fåglarna talgbollar, jordnötter och vildfågelfröblandning (har läst mig till att det inte är det bästa, tänkte byta fröblandningen mot solrosfrön). Rönnbär har funnits i trädgården tills för några dagar sedan och även frön från mina många syrener brukar vara omtyckta. Jag har inte observerat så många arter här hos mig, men nötskrikor ser jag dagligen. Annars är det mest talgoxar, blåmesar och koltrastar. Någon enstaka rödhake och nötväcka dyker också upp ibland (jag bor i 08-området)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.