onsdag 27 januari 2010

Rock ´n roll vid fågelbordet

Det är som om fåglarna känner på sig när ska blir kallt. Det ska ju bli många minusgrader igen (eller chockkyla som kvällstidningarna skriver) efter det här lilla ovädret som är över oss nu. Just ny ymnigt snöfall och mängder med fåglar vid matningen. Bergfinkar (har räknat till 14), gråsiskor, stenknäckar, koltrastar, grönsiskor.
+++
Och så fågeln på bilden. En stare. Första gången jag ser den vintertid här. Precis som med trastarna är det många starar som valt att övervintra i Sverige. Kanske ångrar dom sig nu...

6 kommentarer:

Johan sa...

Fantastisk blogg. Är fågelintresserad, och hittade den här av en slump. Väldigt intressant!

Claes sa...

Tack så hemskt mycket Johan! Det värmer.

Anonym sa...

Kul med bergfink. Hade 5 st vid min matning på Österlen idag. Hur pass vanligt/ovanligt är det ?

Hasse K

Claes sa...

Hej Hasse!

Just i år verkar det vara relativt gott om bergfink i landet, personligen har jag aldrig haft så många som i år. I Skåne är bergfink en ganska vanlig övervintrare och ses vid matningar på vintern.

Maria sa...

Har sett flera starar vid min fågelgran full med talgbollar. En god vän, fågelskådare som heter Klas (!) vägrade tror att det var stare. Han trodde helt enkelt inte sina ögon.

Claes sa...

Hej Maria,

Normala vintrar hade nog jag också tvivlat, men just i år är det lite annorlunda.