fredag 29 januari 2010

Fortsätt att mata

Det är en lång och hård vinter för fåglarna. Därför gläder det mig när jag läser att Linköpings kommun ska stödmata änderna i Stångån.

Som jag skrivit i tidigare inlägg är kylan ett mindre problem i förhållande till att skaffa mat. De flesta fågelarter måste äta oerhört mycket mat under vintern, då är det viktigt att födan finns hyfsat lättillgängligt.

Å andra sidan har vi människor en förmåga att tycka synd om fåglarna så fort det blir några minusgrader. Gräsänder, vigg, knipor och alla andra ankor i Stångån är rustade för att klara en svensk vinter. De är ju därför de väljer stanna kvar.

+++

Så glöm nu inte bort att mata fåglarna hemma hos er också! Dom behöver det verkligen.

2 kommentarer:

Nora sa...

Ja, nu går det åt mycket mat. Hos mig är det framförallt jordnötterna som är populära, men även talgbollarna är omtyckta. Lite mindre populärt är vildfågelfröblandning och solrosfrön. Det har varit nästan 20 grader kallt här i Nacka idag, och full fart i syrenerna (där fågelmaten hänger) hela dagen......och imorgon skall jag räkna fåglarna hade jag tänkt:-)

Claes sa...

Konstigt hur olika vi har det. Hos mig är det solrosfröna som går åt, talgbollarna och även jordnötterna får vara ifred. Om du har några gamla äpplen som du ändå vill bli av med rekommenderar jag att lägga ut dessa, populärt hos trastarna.

Dessutom är det knappt några fåglar hos mig när det har varit neråt -20 grader. Det är som de vilar för att spara energi.