söndag 7 februari 2010

Tjäder hos Micke

Gissa om Correnfotografen Mikael Svensson blev förvånad när han såg den här besten på garageuppfarten hemma i Bankekind. Ja, det är ju inte varje dag man har en tjäder på tomten, för Micke var det första gången på 25 år. Tjäder är ju främst en fågel för de djupa skogarna, men ibland söker sig den nära människan där en uppträder förvånansvärt orädd. Då och då rapporteras om "spelgalna" tjädertuppar, förmodligen beror detta udda beteende på en hormonstörning hos tupparna.

+++

Jag är ruskigt avundsjuk på Micke, själv har jag aldrig haft en sådan närkontakt med tjäder. Å andra sidan tycker jag lite synd om den, allt är inte riktigt som det ska när denna fågel, som normalt är så hårt bunden till skogen, visar sig på detta sätt.

1 kommentar:

Sebbe sa...

När jag var liten var jag med och jagade bort en "spelgalen" tjäder. Den hade jagat min mormors grannar som bodde ute på landet utanför Norrtälje. Jag och min morbror utrustade oss med varsin lång, grov pinne som vi motade tjädern med. Den skrek och gick till attack flera gånger men vi föste den längre och längre in i skogen tills vi kände att det räckte. Vad jag vet så fick grannarna vara i fred efter det, hoppas det gick bra för tjädertuppen också!