tisdag 9 februari 2010

Rosenfink från fönstret?

Funderar ni på att köpa ny fågelbok? Då är tiden kommen, nu har nämligen nyversionen av Fågelguiden kommit till boklådorna i stan. Jag var på Akademibokhandeln i går och där stod boken uppradad i långa led. Konstaterade också att utbudet av fågelböcker växer stadigt. Bland annat hittade jag en bok som heter "Fåglar från fönstret" av Ulla Hemberg där våra vanligaste småfåglar finns med.

Bara ett fel: Räck upp handen alla ni som haft rosenfink från fönstret. Nä, tänkte väl det. Rosenfink är en art som visserligen var relativt vanlig förr i tiden, men den är på stark tillbakagång sedan många år och nu får man jobba rätt så hårt för att över huvud taget se eller höra rosenfink. Så att ha med den tillsammans med sädesärla, gråsparv och bofink känns lite väl magstarkt.

4 kommentarer:

peter berglin sa...

jag tror väl knappast att den boken kommer att bli någon storsäljare, men visst en viss nisch lär den väl ändå ha.
håller inte riktigt med dig angående rosenfinken, det bor ju ändå en hel del folk på landsbygda och för dem så är det en betydligt större chans att få rosenfink på "tomtlistan"
vi får heller inte glömma att mången folk bor på bättre ställen i sverige för nämnda art och därför har en bättre chans på rosenfinkens vackra sång i trädgården eller dess närhet.
bättre/större chans än östergötlands få eller relativt få rosenfinkar alltså.
HÅLL LINSERNA RENA
PETER BERGLIN JÖNKÖPING

Anonym sa...

Hej Claes.

Rosenfink från fönstret?

Jag är amatör i ordets rätta bemärkelse, men intresserad och därtill en trogen fågelutfordrare. Lustigt nog äter fåglarna snabbare ett rör med frön nu än i vintras. Gissar att det beror på att alla grannar slutat utfordra.

Jag hade aldrig sett en rosenfink fram till igår eftermiddag. När jag såg den var dock rosenfink min första tanke. Kameran på full optisk + full digital zoom ger bilder som inte riktigt når Klum-klass, men ändå. Bilderna är tagna genom köksfönstret i centrala Bankeryd kl 15.28 söndagen den 16 maj 2010. För visst var det väl mitt livs första rosenfink jag såg?

http://img225.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=023op.jpg

Anonym sa...

Om jag sett en rosenfink någon gång? Nej aldrig tidigare men idag! Den bara satt där, antagligen med utslitna vingar för de ligger nedlagda bland fjädrarna på ryggen och syns inte väl. Finkarna hopar sig i vår, kring vår fågelautomat där vi fortfarande har kvar solrosfrön från i vintras. Bergfink bofink, domherre grönfink stenknäck och rosenfink!
Från Horndal i södra Dalarna

Mats Frånlund sa...

Idag 2013-05-18 var två rosenfinkar vid fågelmatarna här hos oss en mil söder Trollhättan! Efter jobb i trädgår'n så satt vi stilla och tog igen oss på trappen c:a 4m från matarna och kollade på grönfink, bofink, blåmes, talgoxe, domherre, steglits och nötväcka. Då dök rosenfinkarna blygt upp, satt länge i häcken bredvid matarna för att sen lite tafatt bara kort våga sig ner och ta några frön på marken. Men strax efteråt skrämdes alla fåglar bort av vår katt som gick omkring. Första gången vi ser rosenfink här, för säkerhets skull så kollade vi mot två fågelböcker också. Fint besök!