fredag 26 februari 2010

Nu är våren här (2)

Håll med om att ni fått lite vårkänslor idag. +6 utanför köksfönstret och intensiv sång från talgoxar, blåmesar, stenknäck mm. Som jag skrev för ett tag sen så står de första vårfåglarna redo att dra upp över landet, därför är jag inte överraskad över att det rapporterats sånglärkor, tofsvipor och skogsduvor från våra sydligaste landskap idag.
Men redan i början på nästa vecka pratas det om en återgång till kallare väder igen, och det är ju trist för de få flyttarna som redan kommit hit. Nu utgör inte väderomslag något större problem, de så kallade väderflyttarna är vana vid att plusgrader snabbt kan bli minus och är redo för att på nytt dra söderut (Skåne, Danmark, norra Tyskland) om det blir alltför bistert.

+++

Tips: Om ni vill höra koltrastsång är nog de närmaste dagarna ett utmärkt tillfälle. Själv ska jag försöka komma ut en sväng runt Johannelund i kväll och lyssna på en av de vackraste sånger vi har.

3 kommentarer:

Wallin sa...

Kolla in denna coola Svalanrapport! Man längtar!!


Sånglärka 21 ex str O Barsebäckshamn, Sk 26.2 2010 Kommentar: Insträckande från Danmark. 17 av dem sträckte därefter mot söder.

Imorgon bitti blir det Ekön...

Anonym sa...

Har väl inget med våren att göra, men måste berätta om en häftig upplevelse här på Österlen. Igår hade jag besök av 2 glador i min fågelmatning på tomten. Jag hade lagt ut lite rester av kassler. Råkor, kajor och skator upptäckte detta snabbt och kort efter det gled gladorna in i vyn. Dom drog ett par inflygningsvarv för att skrämma bort så mycket kråkfågel som möjligt sen tog dom några bitar i flykten utan att landa. Förste den ena sen den andra. Dom var faktiskt väldigt försiktiga.

Den ena satte sig sedan högt i ett närbeläget träd. Jag stod inomhus fick gläden att följa det hela i kikaren. Sann glädje !

Hälsningar
Hasse Karlsson

Wallin sa...

Kul, Hasse! Glador är trevliga fåglar. Under senare år har vi haft turen att se dom mer och mer även här i Östergötland.

Claes: Tur att du inte hängde med idag. Tät dimma och inget öppet vatten vid Ekön. Skata på topp! :-)