onsdag 17 februari 2010

Talgbollarna ifrågasätts

Vi har ju pratat om det på bloggen tidigare, nu har det även skrivits tidningsartiklar i ämnet dåliga talgbollar. Läs onsdagens Corren, A28. Åsikterna om varför fåglarna ratar talgbollarna går isär. Företagen som köper in bollarna skyller på kylan, vilket jag tror kan vara en del av anledningen men inte hela. Biologen Lars-Åke Janzon går helt emot teorin om kylan och tror att talgbollarna kan vara för gamla eller ha för dålig kvalité.

Intressant det där, och jag kan bara instämma i det som många av oss upplevt de senaste åren. Fåglarna ratar talgbollar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, läste om talgbollarna, kanske bäst att börja göra egna igen.Vem vet vad som är i dem? Gör man själv vet man vad "pippina" får för nåt! / Kattägare

Claes sa...

Hej,

Jag köpte talgbollar även inför den här säsongen, men det blir nog sista gången. Till nästa vinter satsar jag på annan mat!

Anonym sa...

Hej! Intressant det här! Jag matar både vid fritidshuset utanför Västervik och hemma i stan i Linköping. Jag tar talgbollar från samma hink.På landet äter de gärna, här räcket de i evighet, en rödhake o några talgoxar gnager ibland

Nora sa...

Jag köper talgbollar av märket "Happy Bird" på djuraffären och dom går åt som smör i solsken här hos mig i 08-området. Även idag när det har snöat och varit ca -15 grader har det så gott som konstant hängt fåglar på talgbollarna och ätit, så jag tycker det låter konstigt om kylan skall vara en anledning till att talgbollarna skulle ratas? Förutom talgbollar matar jag med solrosfrön, jordnötter, äpplen och vildfågelfrön. Talgbollar, jordnötter och solrosfrön är dom tre klart mest populära.

Anonym sa...

Konstigt att man skyller på kylan.
Jag hängde även ut två år gammla talgbollar tillsamman med nya.
De gamla hade grönt nät och de nya från överskottsbolaget hade gult nät. Skulle det ha varit varmare vid de gröna än de gula som hänger kvar?