söndag 14 februari 2010

Berglärka på topp

Efter en alldeles förträfflig skådardag som denna sätter jag mig gärna framför datorn och rapporterar våra observationer. Först på rapporteringssystemet svalan, www.artportalen.se/birds, sen skriver jag in mina nya årskryss på www.ogof.se, där x2010 tuffar på. Till sist spar jag mina tankar till den här bloggen.

+++

Per T och jag började dagen med att åka till Hästholmens hamn, där Vättern fortfarande ligger isfri. Tittar man mot Västergötland ser man dock att isen lagt sig längre ut på sjön. I hamnen finns det alltid fågel att se, gräsänder och sothöns låg vid båtarna och lite längre ut, i issörjan, låg en storskarv och rätt mycket fiskmås. Ute på Vättern simmade en ensam skäggdopping och en rätt rejäl flock med storskrake, ca 200.
Medan vi stod där och spanade kom larmet som fick oss att vakna till ordentligt. Berglärka vid Strå kyrka! Inte mycket att tveka på, berglärka är både sällsynt och riktigt snygg, så vi satte oss i bilen direkt. 20 minuter senare stod vi och glodde på lärkan som hittade mat vid en liten jordhög ute på ett fält, nära vägen. En mycket trevlig observation!

+++

Fortsättningen blev minst lika mycket vädernjutning som fågelskådning. Solen sken och vinden, ja den var som bortblåst! Jag fascinerades mest över hur vi kunde undgå att höra/se mindre korsnäbb och samtliga vanliga skogsmesar under ett tvåtimmarsbesök på Omberg, men man kan inte få allt.

+++

De smala vägarna runt Tåkern är inte till för två bilar en snörik vinter som denna. Vid ett möte bar det sig inte bättre att herren vi mötte körde ner i diket! Vi försökte skotta och putta, men inget hjälpte. Som tur var kom en kille förbi med rejält rep som bogserade upp den något uppskakade herren och hans bil. Tack för det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fick du någon bra bild på Berglärkan? / Henrik

Claes sa...

Som vanligt när det uppenbarar sig ett bra läge så var inte kameran med. Det var likadant idag när jag hade sparvuggla på 20 meter...