tisdag 30 mars 2010

Nummer 100!!!

Bäst jag stod där och gjorde ved av en gammal buske vi klippte ner i höstas hörde jag några bekanta vingslag. Är det inte . . . jo, visst fasen är det knölsvan! Sekunderna senare kunde jag konfirmera min artbestämning, 8 ex mot nordost. Knölsvanen har ju ett speciellt läte som kommer från vingslagen, många tycker att dom "sjunger". Det var det lätet som fick mig uppmärksam så tidigt.

Jaha, tänker ni, och vad är det för speciellt med några flygande knölsvanar? Jo, det här var den 100:e tomtarten för mig. Ska väl erkänna att knölsvan inte var någon önskeart som nummer 100, hade hoppats på något häftigt, typ kungsörn eller röd glada, men jag klagar inte.

+++

100 arter från tomten är en slags drömgräns för många, ungefär som 300 arter i Sverige. Det finns till och med en hemsida för ändamålet,
www-pp.hogia.net/bengt.stridh/Enhagen/yardbird.html

+++

Nu tar vi sats mot 150! Jag tippar att det tar ungefär 10 år tills dess.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Lustigt dock att du inte sett knölsvan från tomten tidigare? Eller det beror väl på vart man bor.

Wallin sa...

Grattis Claes! Det var på tiden! :-)

Mattias Eklund sa...

Kul!
Själv siktar jag på 100 arter totalt, oavsett plats :)