måndag 29 mars 2010

Som galningar

Har inlett vårens trädgårdsarbete med att rensa och ta upp alla solrosfrön från i vintras. Jag vet, det är inte bra att fröna ligger för länge, men nu är de flesta i alla fall borta. Och vilken fart det blev direkt! Säkert 50 grönsiskor, massor med bofink och bergfink, ett par rödhakar och en järnsparv gillade tydligen när jag rörde om lite undet fågelbordet.

+++

Brukar alltid råda folk att fortsätta mata i alla fall april ut. Nu kan stora mängder nyanlända tättingar samlas och du har chans på lite mer sällsynta fågelbordsarter, som exempelvis järnsparven.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också märkt en mindre invasion av småfåglar vid fågelbordet. Hade stenknäck bla igår. Kul! Har aldrig sett den så nära.
Aha ska man ta upp solrosfröna som de slängt ut på marken alltså? Bäst att gå ut o gräva i snön då, tack för tipset. / Kattägare

Olga T sa...

Upptäckte järnsparven förra veckan. Den var helt ny för mej! Kul att hitta din blogg!

Anonym sa...

Järnsparven kom att bli ett nytt tomtkryss för mig vid ett besök hos mina föräldrar i Haninge, Linköping under påskhelgen.

Härligt att du för debatter av olika slag på din fågelblogg.
Jag läser den rätt ofta nu när jag lämnat ÖG och markerat revir i Stockholmsområdet.

Mvh
"C3:an #1492" :)