fredag 5 mars 2010

Jag vet att varmare väder väntar

Visst värmer solen en aning mitt på dagen, men en promenad från hemmet ner till stan gav ändå en smärtsam påminnelse om att vi fortfarande har vinter. Det var isiga gator, höga snövallar och så fort vinden pustade till var den bitande kall.
Men ha tålamod, mina vänner, våren och sommaren kommer. Jag minns när jag och två skådarkompisar var i Skåne för ett antal år sedan. Det var precis som nu i början på mars och vi åkte dit mestadels för att titta på en trädgårdsträdkrypare som höll till utanför Lund, men också för att få lite vårkänslor. Vi kom till Skåne och möttes av en iskall vind och rätt mycket snö. Jag minns att vi pulsade i snön och letade efter trädgårdsträdkryparen, och på de fält som var snöfria trängdes sånglärkor och tofsvipor i väntan på mildare vindar.

+++

Ett annat år hade Linköpings fågelklubb en resa till västkusten den första helgen i mars. Kom ihåg att vi marknadsförde den som en vårresa, men första morgonen vid Getterön stod termometern på -20 grader! I den lilla vaken som fortfarande var isfri slogs krickor, bläsänder och sädgäss om utrymmet. Även längs sydvästkusten låg snön kvar, och vi som hoppades på allehanda vårfåglar fick istället nöja oss med de som övervintrat.

Inga kommentarer: