söndag 14 mars 2010

Rapport från Ystad

Det blev ett snabbesök i Skåne i helgen. Fågelskådning var inte det primära, men jag fick ändå lite tid på lördagsförmiddagen då jag passade på att gå längs med havet på den fina strandpromenaden i Ystad. Tyvärr kändes den riktiga våren rätt långt borta även i allra sydligaste Skåne, det var fortfarande rätt mycket snö kvar, men lite vårkänslor fick jag i alla fall över de många sånglärkorna som sträckte in söderifrån. Mötte en lokal fågelskådare som berättade att våren varit trögstartad och bara de allra tidigaste flyttarna hade letat sig upp till Sverige.

+++

Förutom sånglärkor fanns även en del gravänder på havet och utanför hotellet satt ringduvor och spelade. Alltid något. Kommande vecka ser dock intressant ut då det väntas mildare väder på torsdag och framåt. Visserligen blåsigt, men med västvindar kommer vi säkert att ha tofsvipor och skogsduvor i Östergötland till nästa helg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Jag hittade ingen mailadress till dig - så jag skriver en kommentar istället :)
Undrar om du möjligtvis vet vad det är för fågel som pockar på min uppmärksamhet. Jag hör den på morgonen oftast och ser den alltid eftersom den är så stor. Rostbrun på bröstet, dalablått på vingarna och svarta och vita stjärtfjädrar. Den är stor som en lite skata, men med mindre näbb och kortare stjärtfjädrar. Den låter också som en skata som satt i halsen. Tror att den är på genomresa och den var definitivt här förra året också. När jag sökt på svenska fåglar så hittar jag ingen jag tycker passar in.
Mvh Sara Moberg, Bromma (totalt fågelokunnig)

Claes sa...

Hej Sara!

Känner mig tämligen övertygad om att du sett en nötskrika. Allt på din beskrivning stämmer in på den. Nötskrika är en fågel som finns hela året i Sverige, men den kan röra sig ganska långt utanför sitt revir i jakt på mat.

Anonym sa...

Tack - har kollat på bilder av nötskrikan och det verkar stämma :)
/Sara