onsdag 10 mars 2010

Nu är våren här (3)

Sånglärka! Idag när jag kom körandes på vägen mellan Bjälbo och Skänninge flög lärkan upp från vägkanten. Fort ur bilen, fram med kikaren och visst...årets första lärka fångade min blick.
Nu ska jag väl erkänna att jag hellre njutit av drillen i skyn, just den här sånglärkan ville varken sjunga eller locka. Istället såg den mest frusen och vilsen ut - "vad gör jag här? Redan!"

+++

Vid Strå kyrka såg jag en hel flock med snösparvar (bilden). Vet inte varför, men snösparv tillhör topp fem vad gäller mina favoritfåglar. Det är något med den vita dräkten som tilltalar mig. Kanske härrör min fascination från en resa till Abisko för snart tio år sedan, när jag fick se en vacker snösparvshanne mata honan. Det var juni, mitt i natten men nästan lika ljust som på dagen. På ett av få ställen där snön dröjt sig kvar satt honan och lät sig matas av det överflöd av mat som finns i fjällvärlden på sommaren. En mäktig syn och ett minne som lever kvar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Enig, fin fågel. / Henrik

Wallin sa...

Det där snösparvsparet har jag inte ett minne av. Minns mest jaktfalkarna och fjällabbarna.. ;-)