onsdag 15 april 2009

Fortsätt mata



Ta inte bort era fågelmatningar än! Även om fåglarna inte behöver mat på samma sätt nu när temperaturen konstant ligger över noll grader så kan det dyka upp trevliga arter så här sent på säsongen. Ska väl erkänna att jag själv minskat ner på min matning, i helgen städades hampfröna bort och röret med solrosfrö ställdes in i garaget. Men jag har fortfarande solrosfrö och lite nötter kvar och idag har det faktiskt varit riktigt bra fart därute. Den här granna bergfinken (understa bilden) dök upp, till exempel. Snygg fågel, eller hur?
+++
Likaså har jag haft stenknäck (övre bilden) på tomten idag. Ser nästan ut som en papegoja med sin enorma näbb och färggranna utseende. Den här fågeln var en av fem stenknäckar som käkade solrosfrön. Den kraftiga näbben används till att knäcka bland annat kärnor, som utgör en stor del av fågelns föda.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Är svarthättan kvar?

Claes sa...

Hej,

Nej, svarthättan har jag inte sett på ett bra tag. Men snart kommer ju de nyanlända fåglarna, så då får vi njuta av Sveriges kanske finaste sång.