onsdag 15 april 2009

Konstig fågel i Finland

Ulrika från Finland skrev i en kommentar för en tid sedan om en fågel hon inte fick kläm på. Tidigare under dagen skickade hon ett mejl med bilder på fågeln och skrev:
"Jag är ny i fågelvärlden och därför misstänker jag att denna fågel egentligen inte är särdeles speciell, men för mig var den det med sitt gnälliga läte, hållning och relativa storlek (uppskattade den till att vara kanske 30 cm "hög"). Den satt ensam uppe i en björk och riktade näbben rakt upp så den gav ifrån sig lätena".

Trots att bilderna är tagna i motljus och från rätt långt håll känner jag mig i stort sett säker på att detta är en gråspett. Formen och helhetsbilden av fågeln känns rätt, jag tittade dessutom extra noga i photoshop och då kan man faktiskt ana den mörka "mustaschen" i ansiktet.
Ulrika berättar att hon upplevde fågeln som mörk. Gråspett, som är mycket lik gröngölingen, är till stora delar grön men kan nog te sig mörk i motljus.

För oss östgötar är gråspett mycket sällsynt, arten häckar inte i landskapet, den påträffas från mellansverige och uppåt i landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig "Journa". Känns som en gråspett. :-)