måndag 6 april 2009

sidensvansar i april?

Får ett mejl från Göran som har sett sidensvansar hemmavid och undrar varför de fortfarande är kvar. Än så länge är det inte onormalt att sidensvansar rör sig i våra trakter, Göran, men snart börjar även de att dra norrut igen. Drar mig till minnes att jag för några år sedan såg sidensvans på Öland så sent som i maj.

+++

Fick även ett samtal idag från en trevlig dam som sett gråsiskor vid huset och har läst att gråsiskor inte alls häckar hos oss. Det stämmer, gråsiskorna häckar i norra Sverige men är en så kallad invasionsart som vissa höstar/vintrar/tidiga vårar uppträder talrikt i södra delarna av landet. Det är troligen födobrist i de norra delarna som gör att fåglarna drar sig till våra breddgrader. Den här vintern har det verkligen varit gott om gråsiskor, medan de var väldigt sällsynta förra vintern.

+++

Imorgon blir det tidig uppstigning, orrspel står på spel (!). Hoppas på en magisk morgon i Tjällmoskogarna.

3 kommentarer:

ulrika fellman sa...

Hej!
Jag måste bara fråga, då jag hittat din fågelblogg och läste att du gärna vill att folk skickar in och frågar om fåglar de sett och så.
I förra veckan såg jag här vid kusten i södra Finland en fågel jag inte kände igen.
Den satt uppe i en björk ute på ett fält, skulle gissa att den var runt 30 cm lång, den var mörk och hade en på nåt sätt en strutformad näbb, kanske 8 cm lång. När den "sjöng" lyfte den huvudet rakt upp och jag kommer ihåg att den lät som en...gnyende hund. Korta gnälliga ljud gav den från sig. Efter en stund gav den sig iväg in i skogen.
Jag fick några foton av den, men i motljus så de är inte så hemskt bra.
Hursomhelst, jag har grunnat på den fågeln nu ett par dagar och sökte på internet någon jag kunde fråga av... :)

Med önskan om en trevlig påskhelg,

Ulrika i Åbo

Claes sa...

Hej Ulrika! Kul att du hittade till fågelbloggen. Även om bilderna inte är så bra ger de en vägledning om vad du menar för art, så om du har någon bild, mejla gärna till claes.nilsson@corren.se

Unknown sa...

check here replica gucci bags you can check here replica louis vuitton bags straight from the source gucci replica handbags