söndag 19 april 2009

Liten ordlista för fågelskådare

Kom ihåg när jag stod och skådade tillsammans med en äldre kamrat vid Tåkern för många år sedan. Jag var ganska ny i branschen och inte hemma med många av de ord min mer erfarne kompis svängde sig med. Vi såg en rovfågel på långt håll och min kamrat sa: "Jizzen säger brun kärrhök."
"Jag håller med", sa jag fast jag inte visste vad han snackade om.
Nu ganska många år senare så märker jag att jag själv använder en del märkliga ord, så för att ni ska hänga med i diskussionen nästa gång ni möter en sådär "erfaren" fågelskådare, här är en liten ordlista:

Jizz: allmän känsla man får för en fågel, till exempel flyktsätt, beteende, uppträdande.
Dipp: när man har missat en art, ofta en sällsynthet som man åkt för att se men inte hunnit i tid.
Drag: En resa för att se en art, oftast ovanlig.
Skulkare: En svårsedd fågel som gärna gömmer sig i buskage eller liknande. Många sångare blir exempelvis skulkiga under flytten på hösten.
Blocker: En sällsynt art som inte så många andra har sett.
Splitt: En art blir två. När forskningen visar att att olika raser egentligen är egna arter, så splittar man. Till exempel har vanlig gråtrut splittats och blivit flera nya arter, kaspisk trut och medelhavstrut till exempel.
2K-fågel: En fågel som är inne på sitt andra kalenderår. Exempelvis är de fåglar som föddes våren och sommaren 2008 nu 2K-fåglar. Nästa år blir de 3K, sedan 4K osv.

Fler små ordlistor kommer framöver.

Inga kommentarer: