fredag 17 april 2009

En tur med Jörgen

Gillar verkligen att åka småvägar och stanna till och skåda fågel där det passar. Idag fick jag för mig att åka till Duseborg utanför Nykil där det finns en liten damm som brukar innehålla en del fågel. Just idag var utdelningen ganska mager, men en vattenrall grymtade i alla fall från vassen. I det vackra ekndskapet runt dammen hörde jag vårens första lövsångare och en sjungande trädpiplärka. På vägen hem stannade vi (min kompis Jörgen och jag) på ett par ställen och såg bland annat 8 sångsvanar på ett fält.

+++

Lövsångare förresten, det är ju Sveriges vanligaste fågel. Men vilken är den näst vanligaste, tror ni?

4 kommentarer:

Henrik sa...

Bofink

Claes sa...

Bofink är rätt svar, Henrik!

Auer sa...

Vem är Jörgen?

Anonym sa...

Ja vem kan det vara, herr Auer? Snyggt efternamn förresten... :-)