torsdag 20 maj 2010

Lugnt i värmen

Det första som mötte mig på förmiddagen när jag klev ut på baksidan och spanade upp mot himlen - en skruvande ormvråk på väg norrut. Jaha, tänkte jag, idag kommer kanske första bivråken för året. Min tomt är en ganska alldaglig fågelskådarlokal, men just rovfågelsträcket på vår och framför allt höst kan faktiskt vara rätt så bra. Glömmer aldrig en oktoberdag 2007 när jag hade 82 ormvråkar i samma skruv.

+++

Men trots rätt så regelbundet spanande har jag inte sett en enda rovfågel. Däremot en nordsträckande trana som nog känner sig lite stressad eftersom den borde varit på häckplats för flera veckor sen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dum fråga kanske, men vad är en "skruv"? Är intresserad av fågelskådning, men inte så insatt i termerna

Claes sa...

En skruv i fågelsammanhang är en flock, ofta rovfåglar, som ligger och "cirklar" i luften. De utnyttjar varma uppåtvindar (termik)för att skruva sig uppåt.

Hoppas det var klargörande, självklart borde jag förklarat termen.