tisdag 4 maj 2010

Intressant väder på gång?

Som fågelskådare blir man automatiskt väderintresserad, fåglar och väder hör ju så starkt ihop. Jag är dagligen inne på i alla fall någon vädersajt typ svt.se/vader, yr.no, eller liknande. Nu såg jag en prognoskarta fram emot slutet av helgen där mycket varm luft från sydost gör försök att ta sig in i landet. Det ser riktigt intressant ut.

+++

Nämn sydostvindar i mitten på maj och vilken fågelskådare som helst kan go bananas. Det verkade dessutom om om varmluten möter kallare väder nånstans vid våra breddgrader, och då...ja, då kan vad som helst dyka upp.

+++

Varför är detta så bra då? Jo, nu när mängder av fåglar är mitt uppe i flyttningen så kan ett högtryck med varma vindar söderifrån få många individer att fortsätta längre norrut än vad som är tänkt från början. Och när fåglarna stöter på kallare luft, eventuellt med regn, ja då tar de en paus och rastar. Kanske läge för en vacker rosenstare i Östergötland?

1 kommentar:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Hej

Jag tänkte bara tala om att jag och min sambo har en webkameraövervakad fågelholk med en talgoxe. Kanske inte den mest spännande fågeln för dig som är van fågelskådare, men skitroligt för oss och andra som inte visste så mycket innan om hur fåglar beter sig i boet: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/2010/04/live-fran-fagelholk.html

Mvh
Jerker