måndag 10 maj 2010

En liten pärla

Det var min vän och kollega Jörgen Auer som för några år sedan visade mig Duseborg. Här hölls stora ridtävlingar förr, kronprinsessan Victoria åkte till och med dit och tittade. Numera ligger det stora godset ganska ensamt, inte många bilar åker den lilla grusvägen som passerar egendomen, men markerna runt om är fantastiskt fina med vacker lövskog, en mindre sjö och så en fin våtmark. Det är våtmarken jag gillar, här försöker jag skåda fågel i alla fall en gång varje vår.

+++

Årets besök får bara knappt godkänt rent fågelmässigt. Inte mycket fågel i våtmarken men rätt så gott om svalor över densamma. Hus-, back-, och ladusvalor letade insekter över vattenytan. I träden hoppade en del nyanlända sångare som ärtsångare och svarthätta. Från vassen vid sjön sjöng rörsångare och sävsparv. Jag spanade också en kort stund efter forsärla i den lilla forsen vid gården, men jag såg ingen.

+++

Stannade till vid Sättunaviken på vägen hem och här kom dagens art. En blåhake hoppade omkring i diket som löper längs med vägen ut till plattformen. Fruktansvärt snygg fågel som man ser på flyttningen vår och höst här nere. Annars är ju blåhake en Norrlandsfågel som är ganska vanlig i fjällbjörkskogen.

Inga kommentarer: