torsdag 29 april 2010

På besök i obygden

Har varit i delar av Östergötland som man inte besöker speciellt ofta - närmare bestämt aldrig tidigare. Gölmossen heter stället och det ligger utanför Finspång. Mitt i ingenting. Fascinerande. Vi, jag och Pera T, var där för en tretåig hackspetts skull. Mycket sällsynt i Östergötland, jag har bara sett den ett fåtal gånger i landskapet tidigare.

+++

Vi såg den inte i dag heller, trots flera timmars letande. Däremot hörde vi den, tretåiga hackspettens trumning är lite speciell och skiljer sig ganska markant från till exempel större hackspett. Trots att vi hörde den flera gånger kunde vi inte hitta fågeln. Lite frustrerande, men så är det ofta med hackspettar.

+++

Skogen är förresten en trevlig plats. Lite fika vid sjuhugget på morgonen ackompanjerad av bubblande orrar kan göra vem som helst glad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen kommentar på din hackspett, utan vill berätta att idag såg jag ett gravandspar på en helt vanlig åker där jag bor 1 mil från den österlenska kusten.

Hanen verkade utföra en parningsritual.

Nån som vet om arten är vanlig så långt från vatten ?

Hälsningar
Hasse K

Claes sa...

Hej Hasse!

Gravand är en häftig and på så vis att den behöver nödvändigtvis inte vara bunden till vatten. Den gillar även jordbruksmark och häckar gärna vid gårdar. På Öland ser man ofta gravänder som sitter på ladugårdstak och spanar, helt olikt alla andra änder och gäss.