måndag 5 april 2010

Gott o blandat

Som väntat en del reaktioner på mitt förra inlägg om Tåkern, men ingen skriver kommentarer utan mejlar istället. Bra om det kommer upp en debatt, Tåkern behöver folk som vågar tänka nytt och få fram nya idéer.

+++

Ringtrast i Norsholms naturreservat idag. En rätt så sällsynt trast som häckar norröver och rastar i södra Sverige med början nu och några veckor framöver. Som en koltrast, men med en läcker vit "halvmåne" på bröstet. En klar favorit.

+++

Torbjörn och Louise Carlsson undrar om hackspettar använder samma bohål flera år i rad. Svar: Nej, i alla fall är det extremt sällsynt. Det händer dock att hackspettar använder samma träd, men då hackar de sig ett nytt bohål.

+++

Fint väder på gång i veckan - och mängder med nya vårfåglar väller in. De första gransångarna har hittat upp till oss och nu kommer också många rovfåglar som brun kärrhök och fiskgjuse.

+++

Tät kamp i årskryssartävlingen på www.ogof.se. Gå in och kolla!

2 kommentarer:

Danne sa...

Glädjande att någon äntligen för en debatt om att det saknas en modern besöksanläggning vid Tåkern. Det är i alla fall så jag väljer att tolka blogginlägget om Tåkern. Mycket tråkigt dock att det innehåller så mycket märkliga och, enligt mig, felaktiga uttalanden. Jag har kommenterat på min blogg. Läs gärna på den här länken;

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/Projektwebbar/NaturumTakern/Blogg/Dan_Nilssons_blogg.htm

Dan Nilsson, projektledare naturum Tåkern

Anonym sa...

Gnäll gnäll gnäll från en viss projektledare och som går i offensiv mot fågelbloggarn.
Jag blir så trött...
Var och en får väl tycka och tänka som man vill.
Det hela handlar ju bara om fåglar.


Kanske får Tåkern ett uppsving när det nya naturum Glänås är på g.
Ser fram mot ett fullspäckat fågelprogram därifrån framöver.

Keep up the good work Claes!