onsdag 14 april 2010

Ny fågellokal för mig

Ännu en fantastisk vårdag - jag tog chansen att åka till Missmyra våtmark som ligger på vägen mellan Åtvidaberg och Björsäter. Alltid kul att besöka nya ställen, tyvärr är jag för dålig på det, har lätt att åka till gamla välkända lokaler.

+++

Nåväl, Missmyra var ett fint ställe även om fågeltillgången i våtmarken kanske inte var vad jag väntat mig. Enstaka grågäss, knipor, storskrake och de vanliga änderna fanns där men så mycket mer var det inte. Motljuset var dessutom ganska besvärande och jag kunde inte riktigt hitta nån bra utkiksplats från ekkullen man ska stå på. Däremot hade man mycket god utsikt över vidderna runt om, vilket gav en hel del rovfågel. Flera ormvråkar, brun kärrhök, havsörn, fiskgjuse och fjällvråk sågs. Kan tänka mig att arter som röd glada och kungsörn kan ses ibland.

+++

Sammanfattningsvis: En lokal som kanske har mer att erbjuda lite längre fram i vår, ett besök i maj kommer det säkert att bli!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, ett litet tips, Missmyra är inte bara fågelskådning. Ligger vid sjön Risten som är en trevlig sjö att fiska i vinter som sommar. Med hälsning från en fritidsfiskare.