måndag 19 april 2010

Årslista och fjällgäss

Fågelskådning kan faktiskt vara tävling också. Jag och flera med mig gillar att tävla i hur många fågelarter vi ser i Östergötland på ett år, gå in och kolla på www.ogof.se och vidare till X2010 för den senaste ställningen. Jag tillhör aldrig toppstriden i såna här sammanhang, har inte tillräckligt mycket vinnarskalle och orkar inte åka till exempelvis Norrköping för att se en enda art, som man dessutom sett många gånger tidigare.

+++

Nyckeln till en riktigt bra årslista är annars att vara på hugget under vissa korta perioder under ett helt år. Som nu till exempel, när 11 fjällgäss rastar i Svartåmynningens naturreservat. Se dom nu, eller missa dom på din årslista. De lär troligen inte dyka upp igen. Likadant med en art som ringtrast. Under några aprilveckor finns chansen att se den här snygga fågeln i Östergötland, sen är det kört.

+++

Eftersom jag tänkte mig en topptio-plats på listan, och eftersom jag tävlar med min kompis Lasse i Skåne, gjorde jag ett "minidrag" till Svartåmynningen och såg fjällgässen. Allt som allt tog det inte mer än en halvtimma. Inte den roligaste fågelskådningen, men vad gör man inte för en vettig årslista...

1 kommentar:

Wallin sa...

...men du bommade "pillen"...