lördag 12 september 2009

Stora Lund, dag 2

Äsch, den här dagen vid Stora Lund utanför Ödeshög blev ingen höjdare. Gick upp 05.30 men det var nästan så jag ångrade det när jag väl var på plats och förstod hur lite fågel som var i rörelse. Fem storlommar mot söder var morgonens häftigaste, men jag stannade bara i drygt två timmar innan jag fick nog och åkte hem till brorsan i Mjölby och förmiddagsfikade istället.

+++

Väl hemma i Linköping blev det dock lite spännande. Direkt när jag klev ur bilen gled en ung bivråk över tomten på väg mot sydväst. Började misstänka att det kunde röra sig lite rovfåglar, så jag började spana och på bara en kvart sågs ytterligare tre bivråkar, sju ormvråkar och en sparvhök sträcka mot sydväst. Läckert! Men sen försämrades vädret, mörkare moln tornade upp sig och vips så var rovfåglarna borta. Rovfåglar sträcker helst i fint väder när varma uppåtvindar, så kallad termik, hjälper dom att ta höjd.

Inga kommentarer: