måndag 21 september 2009

Häradsskär, dag 1

"Underbart väder", sa snickaren, log sitt bredaste leende och kisade mot solen.
"Mmmm, visst...", mumlade jag.
Fågelskådning och högtryck är ingen rolig kombination. Än värre blir det när det samtidigt blåser en rätt frisk västlig vind och man är ute på en skärgårdsö där fåglarna rastar i mängder först när vinden vänder till ostlig.
Jaja, ni förstår att vår första heldag här ute på Häradsskär inte varit den allra bästa. Det är fruktansvärt lite fågel på ön, sydsträcket över hav är något bättre även om det är långt ifrån så bra som det kan vara. Jag var så desperat att jag under lunchen plötsligt utbrast: "kolla, en rovfågel!". Några sekunder senare flög ett JAS 39 Gripen förbi...

+++

Vi visste ju läget, jag var rätt så mentalt förberedd på den magra fågeltillgången. Istället försöker vi njuta av vädret och hoppas att det mulnar på och tills imorgon, vilket det ska göra. Det ska också blåsa hårdare västlig vind...

+++

I går bjöd Dan på utmärkta grönpepparbiffar. Får se om min grillkväll ikväll blir lika uppskattad.

+++

Dagens art: stenfalk (inte jätteovanligt, men...)

1 kommentar:

Anonym sa...

Grillkvällen blev groteskt uppskattad. Mycket gott, Claes!