onsdag 9 september 2009

RM i tomtskådning

Fågelskådning från tomten ligger mig varmt om hjärtat, det vet ni. Men det finns de som tar sin tomtskådning på fullaste allvar, de som är beredda att göra vad som helst för en ny art från sin trädgård.
I helgen som gick avgjordes riksmästerskapet i tomtskådning, och som så många gånger tidigare vann Christian Cederroth som bor vid Segerstads fyr på östra Öland. Eller förresten, det var inte bara Christian utan tre andra som han hyrt in för att hjälpa honom att spana. Fusk om ni frågar mig, men reglerna tillåter tydligen detta.
Resultaten från RM 2009 kan ni läsa här: http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh/Enhagen/yardbird.html

För övrigt kan nämnas att 100 arter är en slags drömgräns för en tomtskådare, ungefär som 300 arter sedda i Sverige är något många strävar efter. Jag har sett/hört 97 arter hemifrån mig, undrar när 100-vallen sprängs...?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med..., de är fusk. Nån måtta får de va! Grattis till snart passerad 100.a gräns. / Henrik

Anonym sa...

Jag tycker Chrille är smart...

Anonym sa...

snarare desperat...