torsdag 24 september 2009

Häradsskär, dag 4

Äntligen lite fågel! Och genast blev vi toktaggade, skådade stenhårt och räknade allt. Den där kallfronten jag flaggade för i går förde mycket riktigt med sig en del fågel. Inga mängder, men för oss som knappt sett en tätting på ön tidigare under veckan var det häftigt att höra gransångare, kungsfåglar och piplärkor. Det var som allra bäst de tidigaste timmarna på morgonen, då kom också veckans hittills bästa art. Jag upptäckte två sydsträckande tallbitar som kom i fint medljus och lät höra sina speciella lockläten. Tallbit häckar på nordliga breddgrader och är en sällsynt art i Östergötland som knappt ses årligen. Förstå om jag blev lite till mig där på morgonkvisten.

+++

Antalet ringmärkta fåglar idag: 14. Bäst hittills.

+++

Märkligt väder idag. Först växlande molnighet och ganska fint väder, sen störtregn och rejäl åska (!), och nu bara för en stund sen hällregn och sol samtidigt!

+++

Annat kul: varfågel, spovsnäppa, silltrut (3). Den bästa dagen hittills, utan konkurrens.

2 kommentarer:

Anonym sa...

har du nån bild på tallbiten?

Claes sa...

Nej, tyvärr fick jag ingen bild. Det gick snabbt när de kom förbiflygande.