söndag 20 juni 2010

Var är tornseglarna?

Har ni märkt det? Den allt mer avtagande sången. Gick en kort kvällsrunda här hemma, och visst är håller vissa i gång fortarande. Svarthätta, koltrast, lövsångare, rödhake var några jag hörde längs med vägen. Men merparten är tysta. Den kakafoni som pågår under maj har lugnat ned sig, blivit en något tystare kör. Varför? Jo, de flesta har förstås redan hittat sin partner och är i full gång med att producera och föda upp ungar.

+++

Visst är det få tornseglare i år? Eller är det bara nåt som jag fått för mig? Vad säger ni?

3 kommentarer:

Karl sa...

Jag upplever det som att det är mycket tornseglare i Stockholm. Men jag har visserligen ett väldigt ungt fågelintresse så det kan ju bero på att jag inte uppmärksammat dom alls tidigare.

Anonym sa...

Har också lagt märket till att det verkar vara ovanligt lite Tornseglare i år. Där man alltid brukar se flera när man tittar upp mot himlen ser man i år bara enstaka. Hoppas verkligen att det bara är tillfälligt.

Anonym sa...

Har just varit på långpromenad över fält och kullar. Här på Österlen finns i alla fall massor av tornseglare och sånglärkor också för den delen. Kryllade.

Hasse K