onsdag 9 juni 2010

Två målarter i Skåne

Nu blir det Skåne några dagar med allt vad det innebär. Sommargylling och kornsparv står på önskelistan. Riktiga sällsyntheter här i Östergötland, men inte ovanliga i Skåne. Kornsparven har ett märkligt utbredningsområde, den häckar främst inom ett par kilometer runt den lilla byn Hammar som ligger mellan Ystad och Kåseberga. Här är den vanlig och hörs sjunga från telefontrådar och hustak, men i resterande del av Skåne - och hela Sverige för den delen - är den mycket sällsynt. Håll med om att det är märkligt.

Sommargylling finns på lite olika platser runt landskapet, i Vomb och i bokskogen vid Drakamöllan för att ta några exempel. En morgon ska jag ta mig upp riktigt tidigt, ställa mig på Drakamöllans parkering och lyssna till den flöjtande, vackra sommargyllingsången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förra sommaren såg jag häger så gott som dagligen vid Tannefors slussar, ofta vid Tekniska verken och ibland på allehanda ställen däremellan.

I år har jag inte sett en enda häger. Kommer de fram först senare under sommaren eller har de hittat roligare ställen att hänga på, vad tror du?

/åsa

Claes sa...

Hej Åsa! Häger häckar vad jag vet inte längs Stångån, i alla fall inte längs den delen av ån som löper inne i stan. Däremot övervintrar många hägrar längs ån eftersom det oftast erbjuds öppet vatten på vintern. Jag tror att du kommer se fler hägrar framåt hösten när häckningsbestyren på andra ställen är avklarade.
/Claes