måndag 14 juni 2010

Regn och rusk i Skåne

Äsch, det blev varken sommargylling eller kornsparv under mina Skånedagar. Vädret var...hm...inte så bra. Däremot lyckades jag höra en annan Skånespecialitet, nämligen gulhämpling. En hanne trotsade regn och blåst när den sjöng från en tall, bara 150 meter från vår stuga.

Annars som sagt inte mycket i fågelväg. Här hemma noterar jag att svartvita flugsnapparen gör anspråk på holken som blåmesen lämnade för några dagar sedan.

+++

Lite sorgligt att tänka så, men just i dagarna inleds hösten. Fåglarnas höst, alltså. Exempelvis börjar storspovar dra söderut nu, det är honorna som lagt äggen på häckningsplatsen och sedan överlåtit ansvaret till hannen. Snart kommer fler vadararter och änder. Mitt i högsommaren, mitten-slutet på juli, är en kanontid om man vill se vadare som spovsnäppa, kärrsnäppa och myrspov. Arktiska arter som redan om en knapp månad drar söder ut för att övervintra.

8 kommentarer:

Sebbe sa...

Hej! Var i Skåne var du? Vi ska till Skåne i juli, tänkte hyra en stuga någonstans på Österlen. Har du något tips på trevliga ställen där det finns lite fågellokaler också? MVH Sebbe

Anonym sa...

Testa Havängs vandrarhem på Österlen.

Anonym sa...

Hej Claes

Synd med det skånska vädret. Idag är det skapligt dock. Jag tror att det var 2 rosenfinkar jag såg hatta runt bland strandstenarna söder om Prästens badkar som ligger strax söder om Vik vid den Österlenska kusten.

Är dock inte säker. Kan du bedöma om de är rimligt ?

Hälsningar
Hasse K

Claes sa...

Sebbe: Vi bor i Ystad i svärmors stuga. Ystad är en bra utgångspunkt om man vill skåda fågel, många trevliga ställen finns på nära håll. Framför allt vill jag rekommendera Fyledalen i juli, en mycket vacker plats som kryllar av rovfåglar som röd glada, sparvhök och ormvråk. Chansen att se kungsörn är mycket god, jag har sett en eller flera vid nästan varenda besök där. Men som "anonym" skriver så är Havängs vandrarhem ett utmärkt val. Mer naturskönt blir det knappast, åker du i början av juli sjunger säkert nån sommargylling vid Ravlunda skjutfält igång fortfarande. Men egentligen är hela Österlen bra, fågelskådning är aldrig långt borta. Om du skådar mer regelbundet i Skåne kan jag rekommendera "Skånsk skådarguide", en maffig bok med mängder av fågellokaler beskrivna. Kartor, vägbeskrivning, arter man kan se mm finns i boken. Ett mycket bra köp!

Claes sa...

Hasse: Det finns rätt gott om rosenfink i just den delen av Skåne, besök Stenshuvud nationalpark om du vill se dessa vackra fåglar på närhåll. Med andra ord kan det mycket väl vara rosenfinkar du såg, men just stränder är inte något favorittillhåll för arten. Kan det ha varit hämpling, kanske?

Anonym sa...

Nej, hämplingen har jag koll på. Ett par började bygga bo alldeles utanför vårt fönster, men stördes tyvärr när renovering av badrum vidtog några meter därifrån.
Den här pippin var betydligt rödare, även på ryggen.

Hasse K

Sebbe sa...

Tack för tipsen! Havängs vandrarhem verkade mkt fint! /Sebbe

Anonym sa...

Om det blir Havängs vandrarhem så är deras morotskaka ett måste :-)

Hasse K