måndag 25 maj 2009

Lär dig sången

Lämnade in bilen för service ute i Hackefors på morgonen. Tänkte sedan gå närmaste vägen hem till Ånestad men mitt lokalsinne är inte vad det en gång har varit. Det slutade med att jag gick i två timmar via Hjulsbro och Ekholmen innan jag hittade hem.

På vägen hem funderade jag på hur kul det är att kunna fåglars sång. Vid Linköpings skidklubbs klubbstuga sjöng ärtsångare, trädgårdssångare, grönsångare, svartvit flugsnappare, lövsångare mm. Lite längre bort hörde jag en svarthätta på nära håll, men trots att jag ägnade nästan en kvart åt att försöka se den så lyckades jag inte. Fåglarna kan lätt hålla sig gömda nu i den intensiva grönskan och kan man inte lätena, ja då är man rejält handikappad ute i markerna.

Det finns många olika cd-skivor med fågelsång. Kolla själv på www.naturbokhandeln.se

Inga kommentarer: