måndag 11 maj 2009

Amerikan i Tåkern

Vill bara tipsa om att besöka det nybyggda fågeltornet i Glänås, Tåkern. Var där idag och det blev ju kanonbra. Precis utanför tornet låg dessutom en sällsynt and, nämlingen en amerikansk kricka. Den skiljer sig främst från våra vanliga krickor med att ha ett lodrätt vitt streck på sidan i stället för ett vågrätt som våra har. Som namnet antyder kommer den amerikanska krickan från USA.

+++

Just det, fågelskådningens dag i söndags blev en lyckad historia. Vi var rätt många som trängdes i plattformen vid Sättunaviken för att titta på vad som fanns där. Dvärgmåsar och en svarttärna var det roligaste som visade upp sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tck för tipset, skall ta en sväng dit. Väntar fortfarande i spänning på några bilder från Spanien

Claes sa...

Hej,

de kommer så snart jag får tid över att sätta mig med bilderna.

/Claes

Meramaria sa...

Det här har inget med Tåkern att göra, men jag har sett en sånglärka för första gången i mitt liv. I min sandlåda hemma i trädgården.
Är det normalt att de dyker upp i sandlådor mitt i stan?

Claes sa...

Hej,

Nej, det är sannerligen inte vanligt. Sånglärkor gillar öppna ytor som åkrar, ängar och fält. Är du säker på att det var en sånglärka och inte något annat?

/Claes

Meramaria sa...

Den hade en svart "ål" på ryggen och en tydlig tofs på huvudet. Var rätt stor, mycket större än de vanliga pilfinkarna som brukar bada i sandlådan. Den vände ryggen till så jag fick verkligen se den svarta randen.
Tittade i min fågelbok och det här var det enda som stämde.