onsdag 6 maj 2009

En lyckad resa

Nej, det blev ingen bloggrapport under veckan från Spanien. Jag hann inte. Schemat var för intensivt för att sitta framför datorn, vi skådade fågel från tidig morgon till sen kväll och jag var en av två med ansvar för resan. Boende, hyrbil och flyg måste funka. Det plus ett ständigt letande efter de rätta vägarna till fågellokalerna tog både kraft och tid. Så, där är mina bortförklaringar till varför bloggen inte uppdaterats på ett tag.

+++

Resan blev fantastiskt lyckad! Det är alltid något som brukar strula, men det praktiska gick som en dans och fågelskådningen var enormt bra. Vi flög till Malaga i södra Spanien, tog oss direkt upp till bergen runt staden Ronda, fortsatte mot nationalparken Doñana söder om Sevilla och avslutade längst ner i söder, i Tarifa. Fågel såg vi som sagt i massor, många arter som man även kan se här i Sverige, men också många som är sällsynta eller aldrig har påträffats här hemma.

+++

När några av oss försökte kora resans bästa dag på hemvägen sent i går natt kom vi nog fram till att första morgonen var allra bäst. Vi bodde på ett litet hotell uppe i bergen, mitt i en vacker dalgång, långt ifrån biltrafik och annat störande. Morgonen var fantastiskt, solen gick upp på en blå himmel och det var vindstilla. Vi hittade en stig som gick från hotellet och rakt upp på de frodigt gröna kullarna och härifrån kunde vi njuta av sommargyllingar, bergsångare och turturduvor i massor.

+++

Jag återkommer med några fler kommentarer om Spanien, plus några bilder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra att resan var lyckad, väntar i spänning på en vacker bild av den "fantastiskt" fina sommargyllingen

mtt sa...

Jag ser fram mot vackra foton och jag är nyfiken på om Ni såg nån styltlöpare.