onsdag 13 maj 2009

Favoritstället

Fick jag välja ett ställe att skåda fågel på i Östergötland skulle jag välja Stora Lunds naturreservat. Förr i tiden ett skjutfält för militären, numera en ypperlig fågellokal med strategiskt läge intill Vättern. Imorse var jag där för första gången på några veckor och man blir aldrig besviken. Fem dvärgmåsar sträckte norrut över Vättern och i buskarna fanns gott om ärtsångare, svarthättor och törnsångare. En gök flög förbi och två näktergalar sjöng så det dånade.

Reservatet ligger strax norr om Ödeshög, skyltad infart från riksväg 50. Vill man bara ta en promenad i området går det utmärkt, östgötaleden går rätt igenom och fortsätter längs Vätterns strand.

1 kommentar:

Christina sa...

Fråga
Här finns en skata som vid två tillfällen "slagit" grönfink. Något jag aldrig sett och inte vetat att en skata gör. Ägg och ungar vet jag är mat för skatan men vuxna individer??
Den första grönfinken var omtumlad efter närkontakt med fönsterruta men nummer två blev fångad vid matstället. Jag har också observerat att skatan flyger omkring liksom på jakt men inte tänkt på det förrän jag såg detta häromdagen. Är det ett normalt beteende för en skata eller ngt den här individen övat upp och fått smak på.
Christina