måndag 30 mars 2009

Bidra med dina fåglar

Vinden skapade en rejäl kyleffekt, men det märks ändå att vårfåglarna strömmar till i allt snabbare takt. Besökte Svartåmynningens naturreservat idag och såg massor med änder (krickor, bläsänder, vigg, skedand mm) och hundratals skrattmåsar. Den art jag mest kom för att se lyckades jag missa, sädesärlorna som sågs i går var borta. Men, men ... en eller två dagar till så står säkert MIN första ärla där.

+++

Vill ni se vad som är på gång i markerna kan jag rekommendera www.artportalen.se/birds
Sidan är ett rapportsystem för fåglar och bakom står bland annat Naturvårdsverket och Sveriges ornitologiska förening. Mängder med fågelskådare är anslutna till sajten och rapporterar vad de sett. Gå med du också och bidra!

2 kommentarer:

Ph sa...

Hej Claes Nilsson! :)
Nu när det snart blir vår tänkte jag börja planera vår trädgård litegrann. Kan du ge mig förslag på några buskar/träd som jag borde ha om jag vill ha många fåglar som besöker oss? Någon form av vattensak är redan planerad längst bak mot skogen...

//PhvAvW

Claes sa...

Hej Ph,

Hoppas du blir en trogen läsare av den här bloggen. En liten damm är guld värd för många fåglar som kommer för att dricka. Kanske en paradisbuske vid dammen, det vet jag att fåglarna gillar. Hasselträd/buske brukar också vara poppis, inte bara för fåglar utan också för ekorren!