söndag 29 mars 2009

Vilken fågel?

Hasse mejlar och bifogar en bild på en fågel han inte känner igen. "En dag låg en liten tuff fågelunge på gräsmattan och spärrade upp sitt stora gap när jag närmade mig", skriver Hasse som tagit bilden på Österlen i Skåne där det finns gott om röda glador.

"En av gladorna cirklade över tomten och skrek, så jag fick för mig att det kan vara en gladaunge", fortsätter han.
Nej, det här är ingen unge av röd glada. Det är en tornseglare, eller tornsvala som många kallar den. Den extremt lilla näbben, huvudformen och den brungråa färgen är några saker som avslöjar arten.
Men jag förstår mycket väl att fågeln gav Hasse huvudbry, ofta ser man ju bara tornseglare som brunsvarta fartfantomer som svischar förbi på himlen. Det är ju inte var dag man kommer så här nära. Tornseglaren på bilden är en nyutflugen unge som hamnat i problem, förhoppningsvis repade den sig till slut.

1 kommentar:

Unknown sa...

go right here page get redirected here blog link my company Celine Dolabuy