tisdag 7 december 2010

Nötskrika och inte så mycket mer

Sorry, alldeles för dålig uppdatering på bloggen på sistone. Det speglar i och för sig min aktivitet i markerna rätt så bra, snö och kyla gör att andra saker än fågelskådning prioriteras.

+++

Noterar en stationär nötskrika på matningen här hemma. Det hör verkligen inte till vanligheterna. Å andra sidan är nötskrikan en av få gäster på mitt fågelbord. Förstår inte riktigt vad jag gör för fel, men fåglarna på tomten är väldigt lätträknade just nu. Några koltrastar, blåmesar och talgoxar är det enda jag kan skryta med.

+++

Min kompis Lennart har en ovanlig övervintrare på sin arbetsplats i Linköping. Det är en sädesärla som försöker att överleva minusgrader och snö i några månader. Hoppas att den lyckas, finns det bara tillräckligt med mat tror jag att den har god chans att klara sig fram till april.

+++

Några veckor till, sen går vi mot ljusare tider igen. Tycker i och för sig att snön hjälper till ganska bra, mörkret känns inte lika kompakt när allt är vitt runtomkring.

+++

Jo, en sak till. I helgen står jag och ytterligare någon från Linköpings fågelklubb på Blomsterlandet i Linköping och pratar om fågelmat och fåglar i största allmänhet. Kom gärna förbi!

Inga kommentarer: