onsdag 29 december 2010

Snart dags för nya tag

Året närmar sig sitt slut, och en blick på min årslista gör ingen glad. Tunga bommar som kungsörn, kungsfiskare och kattuggla gör att 2010 blir ett svagt år i jämförelse. Jag har skrivit årslista (alltså hur många arter jag ser på ett år) sedan 2001 och kan konstatera att de första åren var de bästa. 2002 kom jag upp i 282 sedda eller hörda arter i Sverige. Då var vi ett litet gäng som tyckte det här med nya arter i Sverige var roligt. Vi kryssade som dårar, åkte till fjällen och såg de speciella arterna där, vi var nere i Skåne och tittade på en blåkråka, på västkusten när det blåste storm - och så vidare. Allt för att se nya arter.

Sedan dess har vi alla lugnat ner oss och skådar numera helst i närområdet. Ja, eller jag gillar ju att skåda utomlands också. Snart är det dags för det. Ska bli så gött!

Inga kommentarer: