måndag 20 december 2010

Galet vid fågelbordet

Från noll till hundra på bara några dagar. Efter en intensiv höst med mängder av framför allt grönfink så har inledningen på vintern varit ytterst stillsam vid mitt fågelbord. En talgoxe här och där, en större hackspett då och då. Det roligaste har väl varit två nötskrikor som återkommit dagligen och ätit frön.

Men så, för några dagar sedan, hände något. Fråga mig inte vad. Men plötsligt så trängdes grönfinkarna på marken, säkert 40-45 stycken. Där var steglits, bergfink och gråsiskor. Pilfinkarna återkom och entitan som jag inte sett sedan tidigt i våras var plötsligt där igen. Jag har som sagt ingen aning om vad som hänt, jag kör med samma mat som tidigare och har inte ändrat på något vid min matning. Har ni nån idé?

+++

Kanske inget mer inlägg innan fredag - så God Jul alla bloggläsare!

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Hej Claes, jag fick syn på en nattaktiv fågel i storlek med en skata när jag var ute med hunden i valla.

Det var runt halv elva tiden och fågeln flög mellan husen, flykten påminde om en fladdermus oförsägbara flygning.

Den var brun-grå på ovansidan och ljus på undersidan med gråbrun kilar på vingarna. Har du någon aning om vad det kan vara? Det gick tyvärr lite för fort för att få en ordentlig titt.

Claes sa...

Hej Cal!

Mitt tips är att du sett en hornuggla. Rätt så ovanligt, faktiskt, men övervintrande hornugglor kan ibland söka sig in i bebyggelsen när det är riktigt kallt. Håll utkik efter den igen, den finns säkert kvar i området!