onsdag 29 september 2010

Häradsskär, dag 2

För mig innebär veckan på Häradsskär främst två saker: Fågelskådning och socialt umgänge med likasinnade. Hemma är sambon bara måttligt intresserad när fåglar kommer på tal, här ute besitter alla ett brinnande intresse för fågelskådning och kan prata i ämnet i evigheter. Både den intensiva ringmärkningen och sträckspaningen under dagen och kvällens "skitsnack" har sin charm och uppskattas mycket.

+++

Jag har haft två blåsiga dagar sen jag kom hit i går morse, men nu håller nordostan på att avta och resten av veckan ser ut att bli en lugnare historia. Optimist som jag är intalar jag mig att vi kommer se mer småfågel framöver. Dagen var visserligen inte dålig, vi ringmärkte nästan 100 fåglar, men riktigt hett läge var det aldrig.

+++

Dagens obs: Ingen särskild fågel. Kanske den oerhört vackra solnedgången som jag njuter av just nu. Men ska vi ändå snacka fåglar så får det väl bli den blåhake som Dan L såg imorse.

+++

Ikväll: Dan L:s grönpepparbiffar! Mums...

4 kommentarer:

Charlotte sa...

Hej Claes!
Jag söker på nätet efter regler och lagar om fågelmatning vid bostadsrättshus. Jag bor där och matar fåglar utanför min balkong, det kommer sparvar och talgoxar, blåmesar och DUVOR. Duvorna är mina favoriter och har blivit allderles tama (stadsduvor), men nu har styrelsen förbjudit fågelmatning. Kan dom göra det? Nu lagom till vintern och allt!

Jag letar vidare! Tack på eventuell förhand, Charlotte

Anonym sa...

Hej Claes!
Kul att läsa om dina upplevelser på "Skäret". Det slit och flit ni lägger ner borde ge utdelning.
Lycka till framöver.

Mvh
Magnus L Kista

Claes sa...

Hej Charlotte! Kan tyvärr inte svara på om en bostadsrättsförening kan förbjuda fågelmatning, men det låter ju trist att dom ska behöva göra det. Å andra sidan har jag en viss förståelse. Fåglar bajsar ju en del och dina grannar tycker kanske inte att det är så trevligt att ha fågelbajs på balkongerna. Har ni någon gemensam innergård eller liknande. Där är en utmärkt plats att mata fåglar på. Kanske inte blir samma närupplevelse som på balkongen, men det är bättre än inget. Lycka till!

Charlotte sa...

hej igen claes!

se, det är i plommonträder utanför balkongen jag matar, på innergåreden. vi har inglasade balkonger, så bajs på grannarnas är inga problem. dom sitter på fönsterblecken, det skulle kunna vara ett problem, och dom bajsar på marken så klart. får se hur det går!

Tack! Charlotte