måndag 20 september 2010

Är svarthättan tillbaka?

Hade en svarthätta på tomten i dag. Den käkade bär från en buske och lockade rejält med sina höga smackande. Så högt att jag trots att jag satt inne reagerade på lätet. Tänk om det är "min" svarthätta, den hane som jag upptäckte strax innan jul för några år sedan och som sedan var min fågelmatning trogen hela vintern. Såg den nästan dagligen fram till slutet av mars.

+++

Bra start på Häradsskärsprojektet! Drygt 150 fåglar ringmärktes i söndags, så mycket fågel var vi inte i närheten av under vår vecka i fjol. För min del återstår bara en vecka innan det är dags för utresa, resten av gänget åker redan på söndag. Lovande väder väntas också i långtidsprognoserna. Det snackas om ostliga vindar och det är mumma för en skärgårdsö i Östersjön.

Inga kommentarer: