tisdag 31 augusti 2010

Vad har jag nu missat?

Har några spännande dagar bakom mig. Allt började i lördags när trädgårdsarbete varvades med regelbundna span mot himlen. Svaga nordliga vindar och högtryck betyder ofta bra rovfågeldagar, och det dröjde inte länge förrän jag upptäckte fyra havsörnar på låååångt håll. Medan jag stod där och glodde kom ytterligare en örn och gjorde sällskap med de fyra, en fågel som vid första intrycket var något mindre men som jag gav upp på efter ett tag eftersom tubkikaren inte var uppställd och avståndet alldeles för långt för att se några färger. Till slut intalade jag mig att detta också var en havsörn.

Det var inte förrän en halvtimma senare jag vaknade till. Då kom larm om en möjlig mindre skrikörn (sällsynt i Sverige, megasällsynt i Östergötland) som setts snurra över Vidingsjö för att sedan dra sig bort mot Gärstadshållet. Gulp....kan det vara den örnen jag såg tidigare? Ja, svaret på det får jag aldrig veta, men det är inte otroligt att jag slarvade bort ett riktigt mäktigt tomtkryss.

+++

Men dramatiken var inte slut för det, för i söndags ringde Peter och berättade om att hans brorsa Martin haft en större skrikörn utanför sitt hus, mitt i det vackra eklandskapet! Gulp....igen! Vi åkte dit och letade efter fågeln som var borta. Även en stor del av måndagen ägnades till eftersök, men tyvärr fick vi vända hemåt tomhänta.

+++

Sammanfattningsvis: Några spännande dagar utan det lilla flytet. Hoppas det vänder på torsdag när det blir ett nytt höstbesök i Stora Lund.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Claes
Vad har du för mailadress. Jag vill skicka en bild för identifiering.

Hälsningar
Hasse K

Claes sa...

Hej Hasse!

claes.nilsson@corren.se