tisdag 17 augusti 2010

Brevduva, sommarminnen och höststart

Lååååångt semesteruppehåll här på bloggen, men nu ska jag vara tillbaka med lite mer regelbundet skrivande under hösten.

+++

Sommaren har varit bra, även om det inte har blivit speciellt mycket fågelskådande. Det som grämer mig mest är att jag aldrig kom ut till Ölands östkust. En kväll i juli vid, säg Sandby skjutfält, är bland det bästa man kan ägna sig åt inom fågelskådningen. Här går arktiska vadare i vackra sommardräkter samtidigt som tärnor, måsar och änder sträcker förbi ute på havet.

+++

Hade en trevlig dag i Fyledalen utanför Ystad i mitten på juli. Vid Lyckås finns ett ställe där man kan stå och ha bra överblick över delar av dalen. Framför allt är det rovfåglar som gäller, jag såg bland annat ormvråk, bivråk, lärkfalk, tornfalk och sparvhök under min tripp. Tyvärr ingen kungsörn, de brukar häcka med något par i dalen men hur det är i år vet jag inte.

+++

Måndagen rivstartade annars med ett samtal från kollega Villius på Corren, som var på väg ut till Ekholmen där personal från en förskola haft sällskap av en ringmärkt fågel som suttit på samma plats i ett dygn. Jag bor i närheten och var på plats inom några minuter där jag konstaterade att det rörde sig om en brevduva. Ni som läst bloggen ett tag kanske kommer ihåg att jag själv hade en brevduva på min tomt för en tid sedan, så lite kunde jag berätta för dagispersonal, kollega Villius och polisen (!) som också tillkallats. Men i det stora hela är jag okunnig vad gäller brevduvor. Nån som har tips på bra länkar om man vill lära sig mer?

+++

Nu är det snart höst, många fågelskådares favorittid. Tänkte starta säsongen med ett besök vid Stora Lund utanför Ödeshög på torsdag, om vädret tillåter. Återkommer med rapport.

Inga kommentarer: