onsdag 7 oktober 2009

Några kikartips

Då och då frågar folk vilken kikare de ska köpa. Den frågan är ungefär lika lätt för mig att besvara som vem Palmes mördare är. Kikarval beror naturligtvis på en mängd olika saker, men den första frågan man bör ställa sig är: Hur mycket pengar vill jag lägga på en ny kikare?
En sak är säker: Vill du ha bra utbyte av din kikare i fågelmarkerna duger det tyvärr inte med teaterkikaren för 400 spänn, inte heller de större modeller som finns på Rusta och andra ställen. Var beredd på att lägga minst 3500 kr och uppåt. Själv har jag en Leica ultravid 10x42 (bilden) som jag är extremt nöjd med. Den kostar å andra sidan nästan 20000 kr...
På senare tid har flera nya märken börjat tillverka riktigt bra handkikare för runt 5000 kr. Zenith, Steiner och Swift är tre märken som jag tycker gör kvalitetsprodukter.

+++

Det viktigaste tipset inför ett kikarköp är: Testa själv innan du slår till! Hur man tittar i en kikare är oerhört individuellt, vad som passar mig perfekt kanske inte passar dig alls. I Linköping finns ett par Expertbutiker som har ett ganska bra utbud av kikare, vill man vara riktigt ambitiös kan man åka till specialaffärerna runt om i landet. Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland är min favorit där man får hjälp av kunnig personal och gott om tid att titta på olika modeller.

+++

När man köpt sin handkikare och skådat fågel en del vill de flesta också ha en tubkikare, som har större förstoring och ger fågelskådandet ännu en dimension. Mer om tubkikare senare.

Inga kommentarer: